سرنخ: خروس سیاه حیوان عجیب و غریبی به نظر نمی‌رسد. به طور کلی همه‌ی حیوانات در همه رنگی وجود دارند، اما اینکه خروسی از سر تا نوک پا کاملا سیاه باشد، چشمان سیاه، تاج، حتی گوشت، استخوان و اندام‌های داخلی آن هم سیاه باشد کمی غیر طبیعی و خارق العاده است.


البته خون اين خروس سياه نيست اما بسيار تيره است و هيچ شباهتي به رنگ‌هاي خانواده‌ي قرمز ندارد و بيشتر به رنگ آبي و كبود تمايل دارد.

اين خروس‌هاي سياه كه «آيام سماني» نام دارند و محل زندگي اصلي آنها در چين و اندونزي است، در واقع از خانواده‌ي پرندگان سيلكي (ابريشمي) هستند. سيلكي‌ها پرندگان زيبايي هستند كه تمام بدنشان با مو پوشيده شده است. چند برابر بيشتر از همنوعان خودشان. گاهي آنقدر پر دارند كه روي پاها و چشم‌هايشان را هم مي‌پوشاند و حتي راه رفتن يا نگاه كردن را هم برايشان دشوار مي‌كند.

اما خروس‌هاي سياه به اندازه‌ي آنها پر ندارند و نسبتا خروس‌هاي لاغري هستند. زير پرهاي سياه رنگ آنها گوشتي سياه شبيه به گوشت جزغاله شده وجود داشته و حتي رنگ استخوان‌هاي آنها نيز كبود رنگ است. از همه جالب‌تر اينكه تمامي اعضا و جوارح داخلي بدن اين خروس‌ها نيز به رنگ سياه يا كبود رنگ است كه در همان نگاه اول سياه به نظر مي‌رسد. خون اين خروس‌ها سياه رنگ نيست ولي آن هم آنقدر تيره است كه باز هم سياه به نظر مي‌رسد.

اگر چه اين خروس‌هاي سياه در غرب براي نگهداري و تزئين فروخته مي‌شوند اما در كشوري مانند چين و اندونزي يك غذاي گرانبها و لذيذ به حساب مي‌آيد كه مردم حاضرند براي يك پرس آن پول هنگفتي بپردازند. آنها اين غذا را «وو گو جي» به معني جوجه استخوان سياه مي‌نامند و حتي از آن به عنوان غذايي مغذي براي بيماران، زنان باردار و مادراني كه تازه نوزادي به دنيا آورده‌اند استفاده مي‌كنند. آنها معتقدند كه گوشت اين خروس‌ها با اينكه انرژي بسيار زيادي دارد اما براي بدن مضر نبوده و حتي به سلامت بدن نيز كمك مي‌كند.

همچنين معتقدند كه گوشت اين حيوان نيرويي افسانه‌اي دارد و با اينكه قيمت بالايي داشته و به خاطر شيوع آنفلوانزاي پرندگان خوردن گوشت پرندگان كمي در اين كشورها محدودتر شده است اما باز هم كسي نمي‌تواند از خوردن گوشت اين خروس‌هاي سياه بگذرد. همچنين معتقدند كه اثرات مثبتي بر روي كاركرد گردش خون، ريه و معده دارد. گوشت خروس‌هاي سياه خيلي كم و با حرارت بسيار ملايم كباب مي‌شوند تا خواص خود را از دست ندهند و آن را با جينسينگ، جوجوبا و ميوه‌هاي خشك مصرف مي‌كنند تا خاصيت بيشتري داشته باشد.

بيشتر كساني كه از گوشت اين خروس‌ها خورده‌اند معتقدند كه بسيار لذيذتر و خوشمزه‌تر از گوشت‌هاي معمولي و مرسومي است كه هميشه و هر روز خورده مي‌شود. همچنين مي‌گويند كه كمي شيرين‌تر و نرم‌تر است و چربي كمتري دارد كه در حفظ سلامتي مفيد است. در اندونزي از آن در تمام مراسم‌ها و جشن‌هاي خاص خود استفاده مي‌كنند. آنها معتقدند خوردن اين حيوان هم باعث به دست آوردن قدرت و هم ثروت مي‌شود.

  • جهش ژنتيكي علت رنگ عجيب

طبق مطالعات ژنتيك كه در سال 2011 انجام شد اين حالت و رنگ منحصر به فرد خروس‌هاي سماني مربوط به جهشي غير معمول در ژنتيك آنهاست كه فيبروملانوزيس ناميده مي‌شود. اين بيماري بر روي رنگدانه‌هاي بدن تاثير گذاشته و باعث تغيير رنگ آنها مي‌شود كه در اين نوع خروس‌ها باعث تغيير رنگ به سياه شده است.
از اين نوع خروس‌هاي سياه سماني هم اكنون در چين، ويتنام، سوئد و اندونزي وجود دارند كه ساختار ژنتيكي تمامي آنها به يكديگر شباهت دارد. دي ان اي آنها داستان سياه ناميده مي‌شود.

  • مراكز پرورش سماني

مزارع «گرين فاير» در بسياري از كشورهاي دنيا و به ويژه آمريكا شعبه دارد و حالا ديگر تقريبا از اين خروس‌هاي سماني در تمامي آنها پرورش داده مي‌شود. از مهم‌ترين مراكز پرورش اين خروس‌ها مزرعه‌ي گرين فاير در فلوريداي شمالي است كه البته در ميان جوجه‌هايش تعداد كمي از خروس‌هاي سماني ديده مي‌شود.

بسياري از مزرعه داران حاضرند براي هر كدام ازجوجه‌هاي يك روزه گرين فاير كه حتي جنسيت‌شان هم مشخص نيست، 199 دلار بپردازند. عده‌اي از مزرعه داران تخم مرغ‌هاي سياه را از فروشگاه اينترنتي ايبي خريداري كرده اند ولي پس از به دنيا آمدن جوجه‌ها آنها به جاي سياه خاكستري يا قهوه‌اي بوده از با اينكه از تخم مرغ‌هاي كاملا سياه متولد شده‌اند. پل بردشاو مدير مزرعه گرين فاير، پرورش و صادرات خروس سماني را از 5 سال قبل از هلند آغاز كرد. او براي اولين بار اين خروس‌ها را از اندونزي به يكي از مزارع هلند برده و در آنجا پرورش داد. سپس آنها را به مزارع خود در آمريكا نيز فرستاد. در آن زمان هيچ كس در آمريكا از اين خروس‌ها نديده بود و براي همه جذابيت زيادي داشت. اولين جفت از خروس‌هايي كه پل توانسته بود بفروشد 5 هزار دلار برايش سود داشتند.

در عرض اين 5 سال او دست كم 500 سماني به فروش رسانده است. در حال حاضر قيمت هر كيلو از گوشت اين پرندگان در بازارهاي غربي در حدود 200 تا 250 دلار است. همچنين با وجود رنگ غير طبيعي اين گوشت‌ها تا به حال هيچ عارضه‌اي از خوردن آنها گزارش نشده است و براي سلامتي ضرري نداشته‌اند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳